Η κρίση αφήνει τις επώνυμες μάρκες στα… ράφια

Κυριακή, 02 Σεπτεμβρίου 2012   

Της Στέλλας Νοβάκη

Χιλιάδες Έλληνες ανακαλύπτουν και πάλι τα ελληνικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να σώσουν… κάτι από το πορτοφόλι τους! Εν μέσω «χαρατσιών» και φόρων, και με νέα σκληρά μέτρα προ των πυλών, ο χειμώνας φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολος για τα ελληνικά νοικοκυριά, που βλέπουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό τους να πέφτει έξω και να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις βασικές τους ανάγκες.

Τα επώνυμα προϊόντα, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, μένουν στα ράφια, αφού το κόστος πια για τον Έλληνα οικογενειάρχη είναι αβάσταχτο.

Στα ράφια των σουπερμάρκετ, τα επώνυμα προϊόντα έδωσαν τη θέση τους στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ σε πολλά καταστήματα με είδη ρουχισμού οι ταμπέλες των χαμηλών τιμών γίνονται πιο δελεαστικές όταν το μαγαζί υπογραμμίζει στον καταναλωτή ότι τα προϊόντα του είναι ελληνικής κατασκευής.

Οι καταναλωτές δηλώνουν μέχρι στιγμής ικανοποιημένοι, ωστόσο φοβούνται ότι στο μέλλον, ακριβώς επειδή τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν ζήτηση, οι τιμές τους θα πάρουν την… ανιούσα, όπως συμβαίνει συνήθως.

Αγοράζουν… noname

Οι Έλληνες καταναλωτές δεν αναζητούν πια το επώνυμο προϊόν που βλέπουν στις διαφημίσεις, αλλά το πιο οικονομικό προϊόν, το οποίο αντέχει η τσέπη τους. Μάλιστα, ένα στα τέσσερα προϊόντα που ψωνίζουν από τα σουπερμάρκετ δεν είναι κάποιας φίρμας όπως γινόταν έως τώρα, αλλά προϊόντα που φέρουν την επωνυμία της αλυσίδας του καταστήματος. Για την ακρίβεια, το ποσοστό που επιλέγει αυτά τα είδη ανέρχεται στο 26,5%, όταν πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 21,5%. Ήδη, κυρίως στα σουπερμάρκετ, στα ράφια εμφανίζονται ολοένα και περισσότερα προϊόντα που φέρουν τη φίρμα τους, καθώς η προτίμηση των καταναλωτών προς αυτά αυξάνεται.

Η πλειονότητα των καταναλωτών, το 68,7%, δηλώνει ικανοποιημένη από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Δυσαρεστημένο έδειξε να είναι το 6% των ερωτηθέντων, ενώ το 25,3% απάντησε «ούτε ικανοποιημένοι ούτε δυσαρεστημένοι».

Σε ό,τι αφορά την πρόθεση αγοράς στα μη επώνυμα προϊόντα, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν τις πρώτες επιλογές των νοικοκυριών (σε παρένθεση το ποσοστό προτίμησης): Χαρτικά (63,8%), αρτοσκευάσματα (47,7%), συσκευασμένα τρόφιμα (44,9%), απορρυπαντικά (40%), καθαριστικά (32,5%), γάλα και γαλακτοκομικά (28,8%), μη οινοπνευματώδη ποτά (23,3%), κατεψυγμένα τρόφιμα (18,7%), είδη προσωπικής καθαριότητας (16,7%), καφές (8,7%), ένδυση και υπόδηση από 5,6%.

Σύμφωνα με την έρευνα του Πανεπιστημίου, το 98,1% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικού σήματος έχουν καλύτερη τιμή και, στο θέμα της ποιότητας, το 35,8% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα private label είναι χειρότερης ποιότητας και το 59,9% ίδιας με εκείνη των επωνύμων. Υπάρχει, πάντως, και ένα 4,3% που τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τα επώνυμα.

Το 61,7% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 1,5% καλύτερες και το 36,8% εφάμιλλες με εκείνες των καθιερωμένων μαρκών. Εδώ, τα δεδομένα της έρευνας τεκμηριώνουν την ανάγκη για σημαντική βελτίωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στον τομέα της συσκευασίας.

Το ίδιο ισχύει και για τη φήμη που έχουν τα nonameπροϊόντα, όπως έχει αποτυπωθεί στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού. Σύμφωνα με την έρευνα, το 56,2% ισχυρίζεται ότι έχουν χειρότερη φήμη από τα επώνυμα, το 42%, των συμμετεχόντων θεωρεί ότι ανώνυμα και επώνυμα έχουν την ίδια φήμη, ενώ μόνο το 1,8% του δείγματος θεωρεί ότι έχουν καλύτερη φήμη από τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών.

Οι προσφορές τους θεωρούνται χειρότερες από το 56,9%, ίδιες από το 36,9% και καλύτερες από το 6,2% των ερωτηθέντων. Εδώ παρατηρείται η επίδραση που έχουν στην κοινή γνώμη οι δυναμικές προσφορές και οι πολλές προωθητικές ενέργειες που γίνονται αυτήν την περίοδο από τις μάρκες των γνωστών προμηθευτών.

Ανώνυμα, οικονομικά και ποιοτικά δηλώνουν ορισμένοι καταναλωτές

«Παλιά δεν θυμάμαι να πλησίαζα καν σε τέτοια ράφια. Τώρα, χαίρομαι που τα βρίσκω και μπορώ έτσι να στρώσω τραπέζι στο σπίτι μου για τα παιδιά μου. Με μειωμένο μισθό, με σύζυγο άνεργο και με δύο παιδιά, κάπως έπρεπε να βρω τρόπο για τις καθημερινές μας ανάγκες. Κανείς δεν σκέφτεται τον κοσμάκη. Πιστεύω και σε ποιότητα ότι δεν χάνουν τίποτα από τα επώνυμα προϊόντα», αναφέρει στην «Ε» η κυρία Σοφία Κοτσίφη, δασκάλα που εδώ και δύο χρόνια αγοράζει μόνο ανώνυμα προϊόντα για να μπορέσει να τα βγάλει πέρα.

Στο θέμα της ποιότητας φαίνεται να συμφωνούν και άλλοι καταναλωτές, όπως αποδεικνύεται και από την έρευνα του Πανεπιστημίου.

Ο κ. Χρήστος Γιαννάκης, συνταξιούχος, δεν βρίσκει καμία απολύτως διαφορά, στην ποιότητα τουλάχιστον, παρά μονάχα στην τιμή: «Δεν μπορώ να αγοράσω ακριβά προϊόντα. Προτιμώ βέβαια ελληνικά και κοιτάζω πάντα τα πιο φθηνά. Είμαι ικανοποιημένος. Άλλωστε, αν συμβεί οτιδήποτε, είτε αυτό που θα αγοράσεις είναι φαγώσιμο είτε κάτι άλλο, ξέρεις πού να απευθυνθείς». Ωστόσο, ο κ. Γιαννάκης σημειώνει πως, «όσο θα υπάρχει αυτή η κατάσταση, πολλοί από εμάς θα είμαστε ευχαριστημένοι. Φοβάμαι ότι στο μέλλον ούτε αυτά δεν θα αγοράζουμε, όχι μόνο γιατί δεν θα έχουμε χρήματα, αλλά όλο και κάτι θα τσιμπήσουν οι τιμές τους λόγω της ζήτησης. Θα τους το απαγορεύσει κανείς;».