Μεταξύ των διαγωνισμών που θα καθυστερήσουν λόγω του κορωνοϊού είναι και αυτοί για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, για τις οποίες εκδηλώθηκε σημαντικό ενδιαφέρον. Παράταση για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών θα λάβει και ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Ελλειμμα της τάξης των 2 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ μετά τις εξελίξεις που σχετίζονται με την πανδημία. Ειδικότερα, στην οδό Κολοκοτρώνη περιμένουν πλέον μόνον τα έσοδα από την πρώτη δόση της παραχώρησης του Ελληνικού και αυτά από την παραχώρηση της μαρίνας του Αλίμου, που δεν ξεπερνούν τα 370 εκατομμύρια. Και αυτά υπό προϋποθέσεις. Ολοι οι άλλοι διαγωνισμοί «πάνε πίσω», εξηγούν πηγές της «Κ». Σε αυτούς του διαγωνισμούς για τους οποίους οι προθεσμίες υποβολής δεσμευτικών προσφορών θα μετατεθούν ή θα προσδιοριστούν για χρόνο μεταγενέστερο του αρχικά εκτιμώμενου περιλαμβάνονται, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, και αυτοί για τη ΔΕΠΑ υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, για τις οποίες εκδηλώθηκε σημαντικό ενδιαφέρον. Αλλά ακόμη και εάν οι ημερομηνίες ορισθούν εντός του 2020, είναι προφανές πως η ολοκλήρωση της οικονομικής συναλλαγής δεν θα γίνει φέτος. Παράταση για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, η προθεσμία για τις οποίες είχε προσδιορισθεί στα τέλη Ιουνίου, θα λάβει και ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Ο λόγος για τη μετατόπιση όλων αυτών των ημερομηνιών, πέραν των δυσκολιών μετακίνησης και φυσικής παρουσίας εν μέσω περιορισμών των εμπλεκόμενων συμβούλων και στελεχών, είναι και η αδυναμία αξιόπιστης αποτίμησης των μελλοντικών ταμειακών ροών των συνδεόμενων εταιρειών ή επενδυτών. Χωρίς αξιόπιστη αποτίμηση από τους συμβούλους του, το ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορεί να αξιολογήσει προσφορές. Αντιστοίχως, οι επενδυτές δεν μπορούν να έχουν ούτε καν σχετική βεβαιότητα για την πορεία των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών. Χαρακτηριστική ίσως περίπτωση ο ΔΑΑ, όπου η επιβατική κίνηση είναι άγνωστο πότε θα επανεκκινήσει και τι μεγέθη θα έχει. Ομως το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων είχε για φέτος στόχο εσόδων τα 2,4 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Αρη Ξενόφο. Εξ αυτών περί το ένα δισεκατομμύριο αναμενόταν από τον διαγωνισμό για το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Είναι προφανές πλέον πως η εν λόγω συναλλαγή δεν θα κλείσει φέτος. Ούτε οι διαγωνισμοί για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένης της Αλεξανδρούπολης, δεν θα προκηρυχθούν το πρώτο εξάμηνο όπως ήταν προγραμματισμένο. Η δε συμπεριφορά της χρηματιστηριακής αγοράς δεν αφήνει καμία αμφιβολία πως οι εκποιήσεις συμμετοχών του ΤΑΙΠΕΔ, όπως στα ΕΛΠΕ, μπορεί να προχωρήσουν.

Οι μόνες συναλλαγές που είναι ώριμες για να κλείσουν φέτος είναι, όπως προαναφέρθηκε, αυτές για τη μαρίνα του Αλίμου και για το Ελληνικό. Για τον μεν Αλιμο στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν την καταβολή του τιμήματος των 57,5 εκατομμυρίων με το οποίο η Ακτωρ είχε αναδειχθεί πλειοδότρια στα μέσα Απριλίου του 2019 για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας για περίοδο 40 ετών. Ο παραχωρησιούχος έχει εξασφαλίσει την απαραίτητη τραπεζική χρηματοδότηση για όλο το έργο, η οποία πλην του εφάπαξ τιμήματος περιλαμβάνει και τα δεσμευτικά έργα ανάπτυξης (εμπορικές χρήσεις, ξενοδοχείο, υποδομές κ.λπ.) προϋπολογισμού άλλων 50 εκατομμυρίων. Βασικός πιστωτής είναι η Alpha Bank. Το κλείσιμο της συναλλαγής είχε προγραμματισθεί για την 24η Μαρτίου, αλλά λόγω των περιορισμών αναβλήθηκε. Αναμένεται τώρα να προχωρήσει μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Επίσης αναμένονται τα 300 εκατομμύρια της Lamda Development για την πρώτη δόση της παραχώρησης του Ελληνικού. Και αυτό εφόσον το Συμβούλιο της Επικρατείας απορρίψει, όπως πιθανολογείται, την αίτηση αναστολής της Hard Rock του διαγωνισμού για το καζίνο στο Ελληνικό –η συζήτηση για την οποία έχει προγραμματισθεί για τα τέλη του μήνα–, ώστε να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Η ανάδειξη παραχωρησιούχου του καζίνο αποτελεί αναβλητική αίρεση για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ.





Source link

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *