Αισχροκέρδεια Η κρίση δεν την χτύπησε

Δευτέρα, 10 Σεπτεμβρίου 2012   

Της Στέλλας Νοβάκη

Οι μισθοί πέφτουν, οι τιμές όχι, καταγγέλλουν οι καταναλωτές, που συναντούν αυξημένες τιμές στα ράφια των σουπερμάρκετ, ακόμη και σε βασικά προϊόντα.
Οι πολυεθνικές πωλούν ακριβότερα στην Ελλάδα

 

Έως και τρεις φορές είναι πάνω οι τιμές των προϊόντων που οι πολυεθνικές εταιρείες και τα σουπερμάρκετ βγάζουν στην αγορά της Ελλάδας, σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης.

Η πιο φτωχή χώρα της Ευρώπης, η Ελλάδα, έχει τα πιο ακριβά προϊόντα, και αυτό με την άδεια της Πολιτείας και των αρμοδίων υπηρεσιών, αφού ακόμη και για τους αγορανομικούς ελέγχους επικρατεί… Βαβέλ μεταξύ του υπουργείου Ανάπτυξης και των αρμόδιων υπηρεσιών της Περιφέρειας.

Οι Έλληνες, παρά τη μεγάλη συρρίκνωση στο εισόδημά τους, σε πολλές περιπτώσεις αγοράζουν ακριβότερα από πολίτες άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ακόμη και τα ίδια ακριβώς προϊόντα που πωλούνται και από τις ίδιες εταιρείες.

Το καλάθι της Ελληνίδας νοικοκυράς, σύμφωνα με τις πρόσφατες μετρήσεις του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών, είναι ακριβότερο από κάθε άλλης Ευρωπαίας, όπως και το μέσο κόστος ζωής στην Ελλάδα είναι ακριβότερο, με δεδομένο ότι οι μισθοί και οι συντάξεις έχουν συμπιεστεί και αναμένεται να συμπιεστούν ακόμη περισσότερο.

Οι Έλληνες καταναλωτές τα προηγούμενα χρόνια δεν έδιναν σημασία στην τιμή ενός προϊόντος, με αποτέλεσμα οι χονδρέμποροι να πωλούν τα προϊόντα τους στην ελληνική αγορά σε υψηλότερες τιμές σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά.

Σήμερα, ακόμη και στη δύσκολη αυτή οικονομική περίοδο, οι προμηθευτές δεν ρισκάρουν να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων τους, λόγω των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι συνεργάτες τους στη χώρα μας.

 

Ελληνικό ράφι

 

Παρόλο που η ελληνική οικονομία αντιμετωπίζει ύφεση, γεγονός που έχει αποτέλεσμα τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, οι πολυεθνικές εταιρείες και τα ολιγοπώλια που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας επιμένουν να διατηρούν τις τιμές των προϊόντων τους σε υψηλά επίπεδα.

Οι τιμές που ισχύουν στην ελληνική αγορά είναι πιο υψηλές για πολλά προϊόντα ένδυσης, υπόδησης, τροφίμων, οικιακού εξοπλισμού σε σχέση με αυτές που ισχύουν για τα αντίστοιχα προϊόντα σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Συγκεκριμένα, η ίδια μάρκα ζυμαρικών στην ίδια συσκευασία του ενός κιλού στην Ιταλία πωλείται στα 59 λεπτά και στην Ελλάδα 70, η ίδια μάρκα δημητριακών σε συσκευασία 425 γραμμαρίων στη Γαλλία στοιχίζει 1 ευρώ και 32 λεπτά, στην Ιταλία 1,81 και στην Ελλάδα έως και 1 ευρώ ακριβότερα, δηλαδή 2,38 λεπτά. Τη μαρμελάδα κεράσι συγκεκριμένης εταιρείας στην ίδια συσκευασία των 450 γραμμαρίων στη Γαλλία ο καταναλωτής την αγοράζει με 94 λεπτά και στην Ελλάδα 1 ευρώ και 58 λεπτά, αναψυκτικό τύπου κόλα, συσκευασία των 330 μιλιγκράμ, στοιχίζει στον Γερμανό καταναλωτή 45 λεπτά, στον Βούλγαρο 51, στον Ισπανό 52, ενώ ο Έλληνας την αγοράζει στα 62 λεπτά.

Ακριβότερα πληρώνει ο Έλληνας και την μπίρα, καθώς ο Γερμανός πληρώνει 89 λεπτά, ο Βούλγαρος 81, ο Ισπανός 71 και ο Έλληνας 98 λεπτά, δηλαδή 10 λεπτά ακριβότερα ακόμη και από τον Γερμανό. Πάνω από 1 ευρώ ακριβότερα αγοράζει ο Έλληνας το ίδιο απορρυπαντικό γενικής χρήσης σε σχέση με τον Γερμανό, με την τιμή στην Ελλάδα να διαμορφώνεται στα 2,56 ευρώ, το ίδιο αφρόλουτρο στην ίδια συσκευασία των 500 μιλιγκράμ στη Γαλλία στοιχίζει 4,72, στην Ιταλία 2, 99 και στην Ελλάδα 4,60 ευρώ, ενώ και η οδοντόκρεμα της ίδιας εταιρείας σε συσκευασία των 75 μιλιγκράμ στοιχίζει 72 λεπτά ακριβότερα στον Έλληνα σε σχέση με τον Γάλλο.

 

 

 

Τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν

 

Θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές τους σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι τιμές είναι «φουσκωμένες», για να παρουσιάζουν μεγάλο κόστος και να γλιτώνουν τη φορολόγηση κερδών στη χώρα μας. Αυτό είναι ένα από τα τεχνάσματα που οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης έχουν διαπιστώσει και καταγράψει, τα οποία οδηγούν στο «φούσκωμα» των τιμών.

Επίσης, μια θυγατρική λιανικής κάνει ειδική συμφωνία αγοράς προϊόντων από θυγατρική προμηθευτικής. Ταυτόχρονα, σε παγκόσμιο επίπεδο συμφωνία κάνουν και οι μητρικές. Ωστόσο, το όφελος για τη θυγατρική λιανικής δεν της αποδίδεται, αλλά πάει στη μητρική της εταιρεία. Και, τέλος, οι μητρικές εταιρείες χρεώνουν υψηλά «royalties» (δικαιώματα χρήσης σημάτων) στις θυγατρικές. Οι χρεώσεις είναι υψηλές, προκειμένου να αποφεύγουν τη φορολόγηση στην Ελλάδα εμφανίζοντας υψηλό κόστος.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι οι τελικές τιμές των προϊόντων διαμορφώνονται σε ποσοστό 10% με 15% από τα κόστη των μεταφορών. Το κλειστό επάγγελμα των μεταφορέων, τα εμπόδια στην ίδρυση εμπορευματικών κέντρων, η μη χρήση των σιδηροδρόμων για τη διακίνηση των προϊόντων και άλλες αγκυλώσεις, σε συνδυασμό και με τη γεωλογική μορφή της Ελλάδας (νησιά, βουνά), επιβαρύνουν σημαντικά τις επιχειρήσεις.

Είναι χαρακτηριστικό πως η μεταφορά ενός κιβωτίου προϊόντων από τον Πειραιά στο Ηράκλειο είναι ακριβότερη σε σχέση με το δρομολόγιο Ολλανδία – Ελλάδα.